קבוצת מקלארן
קבוצת מקלארן הינה קבוצת חברות מענף מכוניות הספורט הממוקמת בווקינג, שבמחוז סארי של בריטניה. הקבוצה נוסדה בדצמבר 1985 על ידי רון דניס בשמה המקורי המלא ״קבוצת טאג מקלארן״, כיום שמה המלא של קבוצת מקלארן הוא ״קבוצת הטכנולוגיה מקלארן״.
קבוצת מקלארן מחולקת למספר חברות:
- רכבי מקלארן: חברת ייצור מכוניות ספורט-כביש אקזוטיות בכמויות קטנות.
- מקלארן מירוצים: החברה העומדת מאחורי צוות המירוצים של מקלארן אשר מתחרים בתחרות הפורמולה 1.
- מקלארן טכנולוגיות: חברת מחקר ופיתוח טכנולוגיה עבור מכוניות מירוץ.
- מקלארן מערכות אלקטרוניות: חברה המייצרת מערכות אלקטרוניות מתקדמות לרכבים.
- מסלול מירוצים: קבוצת מקלארן מחזיקה במסלול מירוצים בקנט הנקרא ליידן סירקוייט (Lydden Circuit).
בנוסף, הקבוצה מחזיקה בחברת קייטרינג משלה ובגוף שיווק גדול הכולל אולפני טלוויזיה וסרטים אשר נקרא בעבר ״מקלארן אנימציה״.
מקלארן סמל
הסמל של מקלארן הוא מאין חצי עיגול קעור בצבע אדום. לא תמצאו הודעה רשמית של קבוצת מקלארן מה היא משמעות הסמל ומה הוא מקורו.
לסמל הזה יש סיפור מעניין, מקלארן החליטה להכין את הלוגו המסחרי הראשון שלה זמן קצר מאוד לאחר שחתמה חוזה חסות ענק עם חברת הסיגריות מרלבורו. כאות הערכה לשיתוף הפעולה וההשקעה הכספית הגדולה של חברת הסיגריות החליטו במקלארן להכניס ללוגו המסחרי הראשון של החברה את הסמל של מרלבורו בקטן. עם השנים הסמל של מרלבורו התקבע בלוגו של מקלארן ושינה מעט את צורתו מגרסה לגרסה, עד שבסוף הפך לצורה המעוגלת שאנחנו מכירים היום בתור הסמל של מקלארן.
מקלארן ישראל
נכון ל-2019 לא קיים יבואן רשמי לרכבי הכביש של מקלארן בישראל. אף על פי כן, תוכלו לפגוש לעיתים נדירות במיוחד רכבי מקלארן בכבישי הארץ אשר יובאו אישית לישראל.
720S
מקלארן 720S מגיעה להספק עוצמתי של 720 כוחות סוס, מכאן גם מגיע שם הדגם. ה-720S מצוידת במנוע V8 טווין טורבו בנפח 4 ליטר ויודעת לתת מומנט מקסימלי של 78.5 קג״מ. ה-720S שוקלת בסך הכל 1419 ק״ג (רטוב) ואם תלחצו עלייה היא תיקח אתכם מ-0 ל-100 (קמ״ש) תוך 2.9 שניות בלבד.
720s מחיר
מחירה של ה-720S מתחיל סביב ה-218 אלף פאונד, בערך מיליון שקלים. זאת, לפני כל התוספות והשיפורים המבורכים שמציעה מקלארן לרוכשי רכבי הכביש שלה. ככל הנראה שאם תחליטו להביא חתיכה לארץ תאלצו להיפרד מסדר גדול של 4 מיליון שקלים. כמובן, לאחר הוצאות על שיפורים דיטיילינג, קוסמטיקה, הובלה, מיסוי ורישוי.
פרט נוסף, למקלארן אין מוסך רשמי בישראל, כשתרצו העביר אותה טיפול תצרכו להטיס צוות טכנאים של החברה, להלין אותם במלון ולדאוג להם לארוחות מסודרות.
720S בישראל
בין אותן “מקלארניות” בודדות שמסתובבות בארץ תוכלו למצוא את ה-720S. החתיכה הראשונה שנחתה בישראל יובאה על ידי איש עסקים מפקיעין. לאחר מכן גם עודד שריקי, בעל חברת בנייה מנתיבות, ייבא אחת לארץ. ה-מקלארן 720S של שריקי מצטרפת לשורה של מכוניות אקזוטיות בבעלותו, ביניהן הרולס רויס גוסט, רולס רויס פאנטום, פרארי 458, אסטון מרטין ועוד… שריקי שידוע כפורץ דרך בתחום המכוניות האקזוטיות בישראל והיה הראשון שהביא למבורגיני לארץ.
סנה
מקלארן סנה היא היא גרסת מסלולים קיצונית של ה-720S, או בקיצור “720S על סטרואידים”. מלבד המראה הנושך שלה, היא יודעת גם להפיק 800 כ”ס, 80 כ”ס יותר בגרסה הבסיסית. גם את השלדה וגם חלק גדול מהחלקים של ה-סנה הכינו מקרבון (סיבי פחם), דבר המאפשר משקל נמוך אף יותר, רק 1,374 ק”ג. ה-סנה מאיצה ל-100 קמ”ש ב-2.8 שניות בלבד, מהר יותר מכל רכב ש-מקלארן הורידה לכביש אי פעם.
המחיר של ה-מקלארן סנה מתחיל ב-837 אלף דולר אמריקאי, בקירוב 3 מיליון ש”ח לפני כל ה”מיסביבים”.
570S
ה-570S צנועה לא בהרבה מאחותה הגדולה ה-720S. היא יודעת להפיק בשיאה 570 כוחות סוס, מכאן גם שמה. ה-570S מוגדרת על ידי היצרנית כרכב ספורט ולא כמכונית-על על-אף הביצועים המרשימים והמראה האקזוטי. היא מצוידת במנוע V8 עצבני בנפח 3.8 ליטר, יודעת לקחת אתכם מ-0 ל-100 קמ״שׁ תוך 3.2 שניות בלבד ושוקלת לא הרבה פחות מאחותה הגדולה – 1,359 ק״ג (לעומת 1,419 ק״ג). גרסת הספיידר של ה-570S היא הנמכרת ביותר של הסדרה ומלווה בגג חשמלי נפתח.
המחיר שתצטרכו לשלם עבור ה-570S מתחיל מ-192,500$, פחות או יותר 680 אלף ש״ח, יבשים כמובן. אם תרצו שהיא גם תגיע לארץ ותעלה על כבישי ישראל, כנראה שתצטרכו להיפרד מסדר גודל של 2 מיליון שקלים.
מקלארן F1
המקלארן F1 הייתה מכונית הכביש הראשונה שייצרה קבוצת מקלארן. ה-F1 יוצרה בין 1992 ל-1998 כאשר סך הכל יוצרו 106 יחידות ומתוכן רק 72 מכוניות כביש תקינות. ל-F1 יש מנוע V12 ענק שיוצר על ידי BMW, בנפח 6.1 ליטרים שיודע להגיע לפיק של 618 כ״ס.
לפני שני עשורים ה-F1 קטפה שיא עולמי, מכונית הכביש המהירה ביותר. כיום, שיא זה נשבר אך ה-F1 עדיין מחזיקה בתואר מכונית הכביש המהירה בעולם בעלת מנוע יניקה טבעית.
בשנים בהן יצרו את ה-F1, מחירה נע סביב 600 אלף פאונד. כיום גם בעלי אמצעים יצטרכו להתאמץ מאוד כדי לשים על אחת את היד ולהיפרד מסכום ענק של בין 8 ל-20 מיליון דולר, תלוי במצבה ובהיסטוריה שלה.
יורשת העצר של ה-F1 היא המקלארן P1.
מקלארן P1
15 שנים לאחר הפסקת ייצור ה-F1 נולדה המקלארן P1, אשר יוצרה בין 2013 ל-2015. באותן שנתיים הספיקו במקלארן לייצר 375 יחידות. ה-P1 הגיעה עם מנוע V8 חייתי בנפח 3.8 ליטרים המפיק מעל 900 כוח סוס, אשר פותח ל-100 קמ״ש תוך 2.8 שניות ול-300 קמ״ש תוך 16.5 שניות בלבד.
המחירים של ה-P1 התחילו מ-1.15 מיליון דולר ויכלו להגיע ליותר מכפול בגרסת ה-GTR, מה שלא מנע מקבוצת למכור את כל היחידות בסדרה (375 יחידות) עוד לפני סוף 2013.
מרצדס-בנץ SLR מקלארן
בשנת 2003 החל הייצור של ה-מרצדס בנץ SLR מקלארן. ה-SLR פותחה בשיתוף על ידי קבוצת מקלארן ועל ידי ענקית הרכב מרצדס-בנץ הגרמנית. הייצור שלה הופסק בתחילת שנת 2010 לאחר ייצור של 2,157 חתיכות. בשנים אלו החזיקו במרצדס-בנץ 40% מהבעלות על מקלארן.
ל-SLR מנוע V8 מכובד בנפח 5.4 ליטר והספק מרבי של 617 כ”ס ומומנט מירבי של כמעט ל-80 קג”מ. לעומת אחיותיה במקלארן ה-SLR לא קלה במיוחד, משקלה נע בין 1,743 ק”ג ל-1,768 ק”ג תלוי בגרסה, דבר שלא מנע להאיץ ל-100 קמ”ש תוך 3.4 שניות.
המחירים של ה-SLR התחילו בכ-חצי מיליון דולר אמריקאי עבור הגרסה הבסיסית ביותר.
מקלארן עגלת תינוקות
ישנה חברה לייצור עגלות תינוק בשם מקלארן. החברה משווקת עגלות תינוק ביותר מ-50 מדינות מסביב לעולם, העגלות של החברה נחשבות לאהודות במיוחד.
על אף שהמטה של קבוצת מקלארן בתחום הרכב והמטה של חברת מקלארן מתחום עגלות תינוק ממוקם בבריטניה, אין שום קשר בין שתי החברות, ואפילו השמות שלהן באנגלית נכתבים בצורה שונה (Mclaren – Maclaren).