אנחנו פחות ופחות שומעים מכוניות על הכביש וזה לא מפני שמספר הרכבים הולך וקטן…
רוב יצרניות הרכב כבר מציעות רכבים חשמליים ואם לא חשמליים אז הייברידים (בעלי מנוע עזר חשמלי). היתרונות ברורים, חסכון בדלק, פחות זיהום אוויר ותחושה של ניו אייג 😉 כמו שזה נראה אנחנו בדרך להפסיק לשמוע מכוניות בכלל. אבל האם גם את מכוניות העל? האם אתם באמת מאמינים שהאנושות תוותר כל מהר על צליל חייתי של מנוע V12? על הפרפרים בבטן שמתעופפים גם בלחיצה על דוושת הגז גם אם עומדים במקום על ניוטרל?
טסלה היא המובילה הראשונה בשוק המכוניות החשמליות, מה שהופך את הטכנולוגיה לזולה ובת קיימא. עם זאת, נראה שכולם מנסים להשיג חתיכה מהעוגה.
מכוניות על חשמליות
טסלה ידועה ברכבים החשמליים המהירים והסקסיים שלהם. הם אפילו שיגרו אחד לחלל. עם זאת, הם לא השחקנים היחידים המעצבים מכוניות-על חשמליות – מותגי יוקרה קופצים למשחק. מרצדס-בנץ, בוגאטי, למבורגיני ורולס רויס מתחילים כולם להציע דגמים חשמליים.
לוטוס, החברה שיצרה את המרכב עבור הטסלה רודסטר, חשפה את התוכניות ביולי האחרון למכונית ספורט חשמלית חדשה – הלוטוס אביה(Evija). הם מתכננים לייצר רק 130 בשנת 2020. הדגמים החדשים יתמקדו בפרקטיות ובמחיר סביר, המעוצבות מראש לשאת סוללות, מנועים חשמליים ומנועי בנזין.
למבורגיני צפויים להחליף את ההוראקן(Huracan) בהיברידית פלאג-אין בשנת 2022. הם גם התחברו עם MIT כדי לתכנן את למבורגיני טרזו מילניו(Terzo Milenio), רכב עם תשתיות לריפוי עצמי. באמצעות מנקי-על, עובר זרם בגוף המכונית. אם נוצר סדק קטן – למשל מהתנגשות – הזרם מפעיל את מערכת התיקון עצמי. כל שבב, שקעים או סדקים בגוף יכולים לרפא את עצמם כדי להיראות חדשים.
פורשה, ב.מ.וו ואסטון מרטין כבר השיקו דגמים חשמליים. כשכולם קופצים על העגלה החשמלית, מה היתרונות והחסרונות של מכונית העל החשמלית?
יתרונות וחסרונות של מכוניות-על חשמליות
הדחיפה לעבר החשמל באה עם היבטים חיוביים ושליליים. יתרון אחד הוא הכוח הרציני שיש למכוניות חשמליות בעלות ביצועים גבוהים. הלוטוס Evija כביכול מייצרת 1,972 כוחות סוס בזכות ארבעה מנועים העובדים במקביל.
זה לא נדיר לראות כוחות סוס באלפים אצל רכבי על, אבל אפילו החזקות ביותר מגיעות עם סביבות ה-1,600. כשמשווים מכוניות ספורט חשמליות לעומת מסורתיות, אין תחרות.
מכוניות חשמליות מקטינות את זיהום האוויר שאתם מייצרים בזכות היעדר שריפת הדלקים. לרכבים חשמליים, על או סטנדרטים, יש גם פחות חלקים נעים. משמע פחות הזדמנויות לתקלות.
בצד השלילי, עליכם להתמודד עם העלות. מכוניות-על גם ככה יקרות. כשאתה מוסיף להן הנעה חשמלית נתקלים במחירים מעוררי השראה. בוגאטי Centodieci בעלת 1,600 כוחות סוס תעלה לכם בסך הכל 8.9 מיליארד דולר לפני מיסים. בנוסף, מרבית הדגמים מגיעים במהדורות מוגבלות, כאשר היצרן מייצר כמות קטנה כדי להעלות את המחירים. לדוגמא, בוגאטי יפיקו רק 10 יחידות Centodieci.
מכוניות חשמליות כבדות יותר מכלי רכב מסורתיים בגלל משקלן של מארזי הסוללות. האחיזה טובה יותר, מכיוון שמרכז הכובד קרוב יותר לקרקע. עם זאת, מיקום הסוללה מסוכן, כמו שגילה נהג טסלה אחד שניסה לקחת רכב השטח החשמלי שלו לדיג בקרח.
הנהג טוען כי פגע בסלע בדרכו לאגם והחל להריח משהו מוזר. מאוחר יותר הוא שמע רעשים מוזרים. בסביבות השעה 20:00 הוא הגיע לאגם הקפוא, שם ה-Model X שלו נשרפה קליל.
חשמליות נותנות בראש
למרות החסרונות המעטים, מכוניות העל החשמליות נותנות בראש. לאחרונה קבעה הניו EP9 שיא לרכבים חשמליים ברינג המפורסם בנורבורגרינג, גרמניה. המכונית השלימה את מסלול 13 הקילומטרים תוך 6 דקות ו-45.9 שניות. אמנם זה לא שבר את זמן השיא העומד על 5 דקות ו-19.55 שניות. אבל, הוא נמצא מתחת לממוצע ההקפות של 7 דקות בפער מכובד.
רכבים חשמליים מופיעים בכל מקום. אבל האם אנחנו עדים לסוף עידן מכוניות העל המונעות בנזין?
חשמליות נותנות בראש
האם מכונית-על יכולה להיות 100% חשמלית? לפני שטסלה הפכה לשם דבר, התשובה הייתה לא ברורה. התקדמות בטכנולוגיה חשמלית היום משנה פרספקטיבות. מכוניות-על חשמליות יכולות להתחרות מול מכוניות על סטנדרטיות ואפילו להגיע לביצועים טובים יותר. במקום להסתמך על מנוע מרכזי יחיד, הן מופעלות על ידי מנועים מרובים העובדים במקביל לייצור כמויות אדירות של כוחות סוס.
מכוניות חשמליות עשויות להתמודד עם בעיה במרוצי סיבולת, כמו 24 השעות של לה מאן. האם בעתיד המהנדסים ייצרו סוללות שצוותי פיט יוכלו להחליף ברגעים ספורים? כנראה שכבר יחשבו על משהו 🙂
האם כל מכוניות העל יהיו חשמליות?
האם זה תחילת הסוף לרכבי-על המופעלים על בנזין? כנראה שלא. מרבית היצרניות רוצות להציע אפשרויות חשמליות שאמורות להתחרות בדגמים המסורתיים. עם זאת, אפשרויות אלה לא יחליפו את מכוניות הספורט הקונבנציונאלית – לפחות לא בעתיד הקרוב.