חורף 2020 כבר כאן. הגשמים מתחילים לרדת, המעילים נשלפים מהארונות והכבישים הופכים למסוכנים מהרגיל. לכולם ידוע שהחורף הישראלי עדין יחסית ורובנו לא נצטרך להתמודד עם כבישים קפואים וגושי שלג עצומים שחוסמים את הדרך. יחד עם זאת, מומלץ מאוד לבדוק שהרכב שלנו קשיר לשינוי במזג באוויר.
נסיעה ברכב שאינו מוכן לחורף מסוכנת במיוחד ויכולה לגרום לאסון. למזלנו, בלדוק את כשירות הרכב לחורף זה תהליך די פשוט אך דורש תשומת לב.
אנחנו במערכת דורבו ממליצים בחום לגשת למוסך שלכם על מנת שאיש מקצוע יבדוק את רכבך ויקבע את כשירותו לחורף. במידה והחלטת שלא לגשת למוסך מסיבות כאלה ואחרות, אתה יכול לבצע בדיקת ״עשה זאת בעצמך״ על פי הסעיפים שפירטנו בהמשך.
שוב, אנחנו ממליצים לגשת למוסך להיבדק כמו שצריך ובדיקת ״עשה זאת בעצמך״ היא על אחריותך הבלעדית.
בבקשה רק אל תחליק. לפחות לא בטעות.
אחת הסכנות הכי נוראיות של החורף זו ההחלקה. הגשם יורד, אתה לוקח פנייה, כתם שמן שהתערבב עם מים מופיע מתחת לרכב, ובום! בוא נתפלל שלא עמד שם מישהו.
יש לבדוק את תאריך ייצור הצמיג. התאריך מוטבע על גבי הצד החיצוני של הצמיג בצורת קוד של 4 ספרות, הספרות מסמלות את השנה ואת השבוע בשנה בו יצרו את הצמיג. לדוגמא: ״0215״ אומר שיצרו את הצמיג בשבוע השני של שנת 2015. מומלץ מאוד לא להחזיק צמיג שעברו מעל 6 שנים מתאריך הייצור שלו.
טיפ חשוב: ברגע שמחליפים לך צמיג, תמיד תציץ על תאריך הייצור לבדוק שהצמיג אכן חדש.
לאחר שבדקת את תאריך הייצור, בדוק שלחץ האוויר בצמיגים עומד בהמלצת היצרן. אם לא, מלא את האוויר בצמיגים. לאחר מכן יש לבדוק האם יש בצמיגים סדקים כלשהם, עצמים זרים (מסמרים, ברגים..), יש לבדוק שאין עיוותים בצורת הצמיג ואינו שחוק ומשופשף יתר על המידה. לצמיגים הקדמיים יש נטייה להיות שחוקים יותר בגלל סיבוב ההגה ופרפורים.
במידה ונתקלת בצמיג תקול יש לנסוע לפנצ’ריה לקבל טיפול.
חשוב לראות את הכביש. לא?
מיותר לציין את ההשלכות של נהיגה מבלי לראות טוב את הכביש.
״המשקפיים״ שלנו בכביש זה השמשה, בחורף יש נטיה לשמשה לחוות ימים קשים. חשוב להיות מועדים ולא להזניח.
יש לבדוק שהמיכל של נוזל המגבים מלא. מומלץ להשתמש בנוזל ייעודי כדי למנוע הצטברות אבנית.
לאחר מילאת את המיכל יש להתיז מים מהשפריצרים גם כדי לבדוק את תקינות השפריצרים וגם כדי לבדוק את תקינות המגבים. במידה המגבים בלויים יש להחליף אותם. אורך החיים של המגבים אינו ארוך, במיוחד לא בישראל ועומד על סדר גודל של כשנה. משמע, אם לא החלפת מגבים בשנה האחרונה כנראה שהם כבר התבלו ויש להחליפם.
אז מה אם קר? המנוע עדיין מתחמם...
לנו כבני אדם, יש נטייה לחשוב שאם לנו קר אז גם למנוע. מה שלא נכון בכלל וגורם להזנחה פושעת של קירור המונע, ״כי קר״.
חשוב לבדוק את נוזל הקירור, אך אם הרגע סיימת נסיעה תתן למנוע כמה שעות להתקרר. אסור בשום פנים ואופן לפתוח את מיכל נוזל הקירור כשהמנוע חם.
ברוב הרכבים מיכל נוזל הקירור שקוף ואין צורך לפתוח אותו על מנת לבדוק את כמות נוזל הקירור. רצוי שכמות נוזל הקירור במיכל תהיה בין הסימון MIN לסימון MAX. במידה והכמות עומדת על סימון ה-MIN או מתחתיו יש להוסיף נוזל קירור ולבדוק כעבור כמה ימים שהכמות לא ירדה שוב. במידה והכמות ירדה שוב יש לפנות עם הבעיה למוסך.
מה? לא חשוב שיראו אותך?
יש קטע כזה, לנסוע בלי אורות ולהרגיש שהכל בסדר. אתה רואה את הכביש בגלל התאורה, אתה רואה הרכבים כי הפנסים שלהם עובדים.
אבל מה? אף אחד לא רואה אותך. במיוחד אם המזגן אוויר לא בשיא. כל נסיעה בלי פנסים תקינים יכולה להיות קטלנית.
לבדיקת הפנסים תצטרך אדם נוסף, מכיוון שאין באפשרות אדם אחד לבדוק את אורות הרוורס ואת אורות הברקס. יש לבדוק את תקינות כל המנורות והפנסים ברכב (מלפנים , מאחור ומהצדדים). במידה ומצאתם נורה שרופה, תחליף אותה.
בנוסף, יש לוודא שה״אורות״ הקדמיים מכוונים כמו שצריך, גם הרגילים וגם הגבוהים. במידה האורות איבדו כיוון חשוב מאוד לגשת למוסך ולבצע כיוון פנסים.
אם לא תעצור בזמן יהיו בעיות.
לכל נהג יש את הסיוט הזה.
אתה נוסע בכביש הכל טוב יפה. מנסה ללחוץ על דוושת הבלם וכלום לא קורה, לוחץ לוחץ וכלום. לוחץ לוחץ ובום!
בחורף הסיכוי שהסיוט הזה יתגשם גדול בהרבה. בוא לא ניתן לזה לקרות ונעשה בדיקת בלמים קטנה…
יש לוודא שדוושת הבלם לא רכה מדי ושהיא נותנת לכם ״קונטרה״ כמו שצריך. בנוסף, יש לבדוק שלא נשמעים רעשים וחריקות בעת בלימת הרכב. במידה וקיימת בעיה בבלמים יש לגשת בדחיפות למוסף לקבלת טיפול. הרי, מערכת הבלימה היא החשובה ביותר בכל כלי רכב.
גם חורף וגם לשלם על מנוע חדש?
אני יודע שקצת מבאס לעשות את כל הבדיקות האלה וגם כבר מתחיל להיות די קריר. אני אנחם אותך בזה שת׳כלס זה דברים די קטנים שחוסכים המון כאב וכסף בעתיד.
בוא נעשה בדיקה שמן מנוע זריזה. אני מזכיר שמנוע בלי שמן זה מנוע מת ומנוע חדש עולה הרבה, ממש הרבה. עדיף לקחת את הכסף לנסוע לתאילנד או משהו.
בדומה לבדיקת נוזל הקירור, יש לבצע את הבדיקה רק לאחר שהמנוע הספיק להתקרר. יש לבדוק באמצעות המודד שכמות השמן במנוע נמצאת בין המינימום למקסימום. במידה וחסר יש להשלים שמן מנוע ייעודי למנוע שלכם. המידה שזיהיתם משהו חריג בבדיקה או שלדעתכם השמן מלוכלך מדי, יש לגשת למוסך.
טוב... זה הכי ברור.
כנראה שגם אתה וגם כל ממי שאי פעם קרא או יקרא את זה נתקע פעם עם מצבר גמור. כנראה.
אין מה לעשות זה מבאס, ממש מבאס. מבאס אפילו יותר, להיות תקוע בגשם ולקרוא לחבר עם כבלים בגשם.
כדי למנוע מצבים לא נעימים מיותרים אנחנו מאוד ממליצים מכל הלב לבדוק את תקינות המצבר. אולי זה לא יציל לך את החיים אבל זה יכול להציל לך אחלה ערב 🙂
יש לבדוק תחילה שהאורות בלוח שעונים לא חלשים מדי ושההנעה לא נמשכת יותר מדי זמן. אם כן, כנראה שהמצבר כבר הזדקן ובקרוב תזדקקו לחדש. אם כבר עברו 4 שנים מאז שאתם איתו שווה לשקול החלפת מצבר על מנת שלא ״תיפול עליכם עז״ ביום גשמי בזמן הקרוב.
במידה ונראה שהמצבר תקין, יש לבדוק את כמות ואיכות הנוזל. מלא או החליפו את נוזל המצבר לפי הצורך, יש להשתמש במים מזוקקים בלבד.
מערכת דורבו מאחלת לך חורף נעים עם נסיעות בטוחות ודרכים ירוקות.
אם אהבת מה שקראת ולא בראש שלך להישאר בכל מה שקשור לעולם הרכב. תשאיר בהמשך פרטים ותהפוך לחלק מהאליטות של תחום הרכב בישראל בחינם.